Perşembe, Kasım 14, 2024
EnglishTurkish
AĞRI TİCARET VE SANAYİ ODASI
AĞRI CHAMBER OF COMMERCE AND INDUSTRY
Destek Hattı +90 472-215 1210
EnglishTurkish

Sayısal Takograf Sistemi Sıkça Sorulan Sorular

Sayısal Takograf Sistemi

Geri Dön

Sayısal Takograf Sistemi Sıkça Sorulan Sorular

1. Sayısal Takograf nedir?
Sayısal takograf karayolu ile yolcu ve eşya taşımacılığı yapan ticari araçlarda kullanılan bir kontrol cihazı olup; temelde yazıcı içeren araçtaki takograf cihazı, kartlar için iki yuva ve ekrandan oluşur. Güvenli bir sensör üzerinden vites kutusuna bağlanır. Araçtaki takograf cihazı sistemin beynidir. Yığın belleğinde sürücülerin sürüş periyotlarını ve görevlerini 12 ay boyunca tutabilme yeteneğine sahiptir. Aynı zamanda polis tarafından ulaşılmak istendiğinde, hatalara ilişkin bilgileri, sistemi tahrif etmeye yönelik girişimleri, hız sınırı ihlallerini, kalibrasyon ayrıntılarında hafızasında tutar. Sayısal takograf akıllı kartlarla çalışır. Sürücüler, şirketler(operatörler), servisler(takograf kalibrasyon merkezleri) ve denetim görevlilerinin(Polis gibi ) özel ihtiyaçlarına göre ayrı akıllı kartlara sahiptir. Bu kartlar kullanıcılarına araçtaki takograf cihazındaki bilgilere ulaşma ve/veya kullanma olanağı sağlar.

2. Sayısal takograf kullanmak ne zamandan beri zorunlu hale gelmiştir?
Sayısal takograf, AB’de 1 Mayıs 2006’dan beri tüm yeni kayıt olmuş araçlarda zorunludur. Bu tarihten önce kayıt olmuş ve analog takograf takılı araçlar için herhangi bir uyarlama zorunluluğu yoktur. Ülkemiz gibi AETR anlaşmasına taraf ülkelerde ise söz konusu uygulama 16 Haziran 2010 tarihinden itibaren zorunlu hale gelmiştir.

3. Geleneksel analog takograf takılı bütün araçlardaki cihazların sayısal takograflarla değiştirilmesi zorunlu mudur?
Evet. Analog takograflı tüm araçların 31/12/2019 tarihine kadar sayısal takograf taktırması zorunludur.

4. Yol kontrolleri nasıl yapılacak?
Halihazırda analog cihaz donanımlı araçlar için herhangi bir sayısal takograf uyarlaması olmayacağı için, hem sayısal hem analog donanımlı araçlar kontrol edilecektir.

5. Sürücü kartı nedir?
Sayısal takograf donanımlı bir aracı kullanırken her gün kullanılması gereken akıllı karttır.

6. Sürücü kartına başvuru koşulları nelerdir?
Uluslararası taşımacılık yapan, eşya taşımacılığı ve yolcu taşımacılığı yapan sürücülerden SRC1/SRC2/SRC3/SRC4/SRC5 belgesine sahip her sürücü sayısal takograf kartına başvuru yapabilecektir.

7. Sayısal takograf kartını nasıl alacağız?
Sayısal takograf kartı almak isteyen sürücü/şirket ve servisler başvurularını internet üzerinden http://staum.tobb.org.tr adresinden ulaşacakları başvuru ekranı aracılığıyla yapacaklardır. Ön başvurular internet üzerinden alınacak, ön başvurunun ardıından sürücüler şahsen TOBB tarafından yetkilendirilmiş Odalara gerekli belgelerle giderek başvuru işlemini tamamlayacaktır. Başvuru sahipleri Odalara gitmeden ödemeyi gerçekleştirmiş olmalıdırlar. Kart teslimatları başvurunun yapıldığı Odalardan gerçekleştirilecektir. Bununla birlikte, denetim kartları için başvurular da kartların teslimatı da TOBB ve Emniyet Genel Müdürlüğü arasında yapılacak işbirliği ile gerçekleştirilmiştir.

8. Kartlar ne kadar süre için geçerlidir?
Sürücü ve şirket kartları beş yıl, denetim kartları iki yıl ve servis kartları bir yıl geçerli olacaktır.

9. Kartlar için başvuru ücretleri nedir?
Sürücü kartları 130 TL, şirket ve servis kartları 400 TL’dir.

10. Birden fazla sürücü kartı alabilir miyim?
Hayır.

11. Sürücü kartım hatalıysa, kaybolursa veya çalınırsa ne olur?
Sürücü, kartın kaybolması, çalınması ya da hatalı olduğunun fark edilmesi halinde 7 takvim günü içerisinde yeni kart için başvurmalıdır.

Kart verme otoritesi geçerli bir başvuru aldığı andan itibaren 5 gün içerisinde yeni bir kart vermekle yükümlüdür.

Bu esnada sürücü yolculuğunun sonunda araçtaki takograf cihazında kaydedilen sürüş ve dinlenme sürelerinin çıktılarını almalı, kişisel bilgilerini ekleyip çıktıları imzalamalıdır.

12. Sayısal takograf kartında saklanan bilgileri ekranda görebilir miyim, çıktı alıp yükleyebilir miyim?
Evet. Bilgiler takografın ekranında görüntülenebilir, araçtaki takograf cihazı üzerinden ya da yazıcıya bağlı bilgisayar kullanan bir kart okuyucu ile çıktı alınabilir veya araçtaki takograf cihazı ya da uyumlu başka bir cihaz ile indirilebilir.

13. Şirket kartı nedir?
Şirketin yerleşik olduğu ülkedeki yetkili otorite tarafından, takograf hafızasında saklanan bilgiyi indirmek ve yetkisiz ulaşımı engellemek için şirkete ait bilgileri kilitlemek amacıyla, taşımacılık şirketine verilen karttır.

14. Bir şirket birden fazla şirket kartı alabilir mi?
Evet.

15. Araçtaki takograf cihazı düzenli olarak kontrol edilmeli midir?
Evet. Sayısal takograflar onaylı servisler tarafından en azından 2 yılda bir kontrol edilmelidir.

16. Sayısal takograflardaki bilgilerin arşivlenmesi gibi bir zorunluluk var mıdır?
Evet. Şirketler hem sürücü kartlarının bilgilerini hemde araçtaki takograf cihazlarının bilgilerini en az bir yıl saklamak zorundadır. Dolayısıyla düzenli olarak bilgileri kartlardan ve cihazlardan kopyalamalıdırlar.

17. Servis kartı nedir?
Temel olarak sayısal takografların takılması, açılması, kalibre edilmesi,kontrolü ve bilgi yüklenmesi için, onay almış servislere ve/veya servislerin montajcılarına verilen akıllı kartlardır.

18. Kimler servis kartı alabilir?
Sadece sayısal takograf için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’ndan onay almış yetkili servisler servis kartı alabilir.

19. Servisler birden fazla kart alabilir mi?
Evet.

20. Sürücü kartı başvurusu için hangi belgeler gerekmektedir?
Ön başvuru işlemi ve takograf kartı ödemenizin ardından başvuru işlemini gerçekleştirmek için ilgili Odaya giderken aşağıdaki belgelerin yanınızda bulunması gerekmektedir.

• Sürücü belgenizin aslı ve fotokopisi
• Nüfus cüzdanınızın aslı ve fotokopisi
• Aşağıda özellikleri belirtilen biyometrik fotoğrafınız

Biyometrik Fotoğraf Özellikleri:
• Biyometrik fotoğraf ülkelerin vize başvuruları ve pasaportlar için konsolosluklar, büyükelçilikler veya başkonsolosluklar tarafından istenilen, belli ölçüleri ve özellikleri olan fotoğraftır.
• Biyometrik fotoğraf boyutları 3,5cm x 4,5cm olarak belirlenmiştir.
• Fotoğraf, yüzün iki tarafı da tam olarak görünecek şekilde cepheden çekilmelidir, tebessüm edilmemelidir.
• Arka zemin düz ve beyaz renkte ya da açık bir kontrast renkte olmalıdır. Renkli ve desenli zeminler kabul edilmeyecektir.
• Fotoğraf, aşırı koyu, aşırı açık ya da yüzün bir tarafını karanlık bırakacak şekilde çekilmemelidir.
• Fotoğrafta gözler tam olarak görülmelidir. Güneş gözlüğü ile çekilen veya gözlük camında parlama olan resimler geçersizdir.

21. Servis kartı başvurusu için hangi belgeler gerekmektedir?
Ön başvuru işlemi ve takograf kartı/kartları ödemenizin ardından başvuru işlemini gerçekleştirmek için ilgili Odaya giderken aşağıdaki belgelerin yanınızda bulunması gerekmektedir.

• İmza Sirküleri aslı ve fotokopisi (Aslı kontrol edildikten sonra geri verilecektir.)
• Vekaletname aslı ve fotokopisi (İmza sirkülerinde servis yetkilisinin adı geçmiyorsa vekaletname talep edilir.)
• Oda Kayıt Belgesi aslı
• Vergi Levhası fotokopisi
• Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’ndan alınan Servis Yetki Belgesi fotokopisi
• Başvuruyu imzalayacak kişinin Nüfus Cüzdanı aslı ve fotokopisi
• Servis Kaşesi

22. Şirket kartı başvurusu için hangi belgeler gerekmektedir?
Ön başvuru işlemi ve takograf kartı/kartları ödemenizin ardından başvuru işlemini gerçekleştirmek için ilgili Odaya giderken aşağıdaki belgelerin yanınızda bulunması gerekmektedir.

• İmza Sirküleri aslı ve fotokopisi (Aslı kontrol edildikten sonra geri verilecektir.)
• Vekaletname aslı ve fotokopisi (İmza sirkülerinde şirket yetkilisinin adı geçmiyorsa vekaletname talep edilir.)
• Oda Kayıt Belgesi aslı
• Vergi Levhası fotokopisi
• 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu Uyarınca alınan Yetki Belgesi fotokopisi
• Başvuruyu imzalayacak kişinin Nüfus Cüzdanı aslı ve fotokopisi
• Şirket Kaşesi

23. Sayısal takograf uygulamasının zorunlu olduğu, AETR anlaşmasına taraf ülkeler hangileridir?
Almanya, Andorra, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Belarus, Belçika, Bosna Hersek, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Ermenistan, Estonya, Finlandiya, Fransa, Hırvatistan, Hollanda, İngiltere, İrlanda, İsveç, İsviçre, İspanya, İtalya, Karadağ, Kazakistan, Kıbrıs Rum Kesimi, Letonya, Liechtenstein, Litvanya, Luksemburg, Macaristan, Makedonya, Malta, Moldova, Monako, Norveç, Özbekistan, Polonya, Portekiz, Romanya, Rusya, San Marino, Sırbistan, Slovakya, Slovenya, Türkiye, Türkmenistan, Ukrayna, Yunanistan

Size Nasıl Yardımcı Olabiliriz?
Ağrı Ticaret ve Sanayi Odası olarak siz üyelerimize verdiğimiz hizmetler ile ilgili her türlü bilgi ve dokümana ilgili sayfalardan ulaşabilirsiniz. Lütfen ilgilendiğiniz konu ile ilgili sayfayı ziyaret ediniz.
veya lütfen aşağıdaki hizmet numarası ile irtibata geçiniz.


Destek Hattı
+90 472-215 1210